Sebagai haiwan yang suka menghisap darah dan menyebabkan gatal selepas itu, nyamuk adalah haiwan yang dapat dielakkan oleh banyak orang. Pasti, semua orang boleh digigit nyamuk, tetapi ada keadaan tertentu yang membuat nyamuk lebih cenderung mendekati seseorang.




1. Berpeluh Selepas Bersenam


Sebenarnya, nyamuk menyukai asid laktik yang terkandung di dalam peluh dari badan kita. Nyamuk juga tertarik dengan pergerakan dan tenaga panas yang dihasilkan setelah bersenam . Perlu diingat, nyamuk dapat mengesan aktiviti dan keadaan yang menarik perhatian mereka dari jarak 45 meter, anda tahu.


2. Tarik nafas 


Apabila anda menarik nafas lega, seseorang akan mengeluarkan lebih banyak karbon dioksida ke udara. Sekarang, nyamuk betina menyukai karbon dioksida dan dapat mengesan bahan ini di udara, jadi dia pergi ke sumber bahan tersebut.


3. Jenis Bakteria pada Kulit


Menurut penyelidik, salah satu perkara yang membuat nyamuk dekat pada anda adalah kerana jenis bakteria pada kulit anda. Kulit manusia mengandungi kira-kira 1 bilion mikroba dan setiap orang mempunyai bakteria yang berbeza pada kulitnya.


sumber