Jantung adalah organ penting yang berfungsi mengepam darah ke seluruh badan. Itulah sebabnya menjaga kesihatan jantung adalah penting. Sekiranya tidak, pelbagai jenis penyakit jantung , seperti aterosklerosis, aritmia, atau serangan jantung boleh menyerang anda di kemudian hari.

Menurut  Center for Disease Control and Prevention (CDC) atau bahasa melayunya Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit, untuk mencegah penyakit jantung adalah dengan mengalamkan gaya hidup yang sihat. Sebabnya, dengan menjalani kehidupan yang lebih sihat, anda dapat menjaga tekanan darah, kolesterol, dan kadar gula darah anda.



cara mencegah penyakit jantung dengan mengamalkan gaya hidup sihat berikut:

1. Makan makanan yang sihat untuk jantung

Mencegah penyakit jantung bermaksud menurunkan risiko penyakit jantung. "Anda dapat mengurangkan risiko penyakit ini dengan memakan makanan yang baik untuk jantung setiap hari," kata Julia Zumpano, RD, LD, ahli diet kardiologi di laman web Cleveland Clinic .

Pelbagai jenis makanan yang membantu menjaga kesihatan jantung dan mengelakkan penyakit kardiovaskular, termasuk:


  • Ikan yang kaya dengan omega 3, seperti ikan salmon, tuna, atau bandeng berpotensi mencegah keradangan saluran darah.
  • Kacang tinggi omega 3, seperti kacang almond atau walnut dapat menjaga kesihatan jantung anda.
  • Stroberi, raspberi, atau blueberry kaya dengan antioksidan untuk mengurangkan radikal bebas.
  • Oat, biji rami, dan biji chia tinggi serat dan omega-3 yang baik yang berpotensi meningkatkan kesihatan jantung.
  • Kacang soya, edamame, dan kacang hitam kaya dengan isoflavon, vitamin B, dan serat yang baik untuk jantung.
  • Sayur-sayuran, seperti bayam, selada, wortel, brokoli, dan ubi jalar mengandungi vitamin C, kalium, dan folat untuk menyokong fungsi jantung.

2. Bersenam secara teratur dan tetap aktif

Senaman dapat membantu meningkatkan kesihatan jantung dan paru-paru, menurunkan kolesterol dan tekanan darah, dan menjaga berat badan yang sihat. Sebaliknya, jika anda malas bersenam, risiko pelbagai penyakit akan lebih tinggi, termasuk penyakit kardiovaskular.

Oleh itu, mengelakkan penyakit jantung juga boleh dilakukan dengan melakukan senaman sekurang-kurangnya 30 minit sehari, sekurang-kurangnya 5 hari seminggu.

Semua latihan pada dasarnya baik. Namun, terdapat beberapa sukan yang menyihatkan hati seperti berjalan kaki, berjoging, menunggang basikal, berenang, yoga, atau mengangkat beban.

Aktiviti fizikal sebenarnya tidak terhad kepada hanya bersenam. Semasa anda berada di pejabat, berehat sebentar untuk bangun, gerakkan kaki dan tangan anda, dan lakukan pemanasan ringan agar jantung anda mengepam.

Kemudian, pilih untuk menaiki tangga dan bukannya lif jika jaraknya tidak jauh. Ini juga dapat diatasi dengan pergi makan tengah hari ke tempat yang jauh dengan berjalan kaki. Jangan hanya makan di meja kerja kerana ini akan membuatkan anda bergerak semakin kurang.

3. Mengekalkan berat badan yang ideal

Obesiti adalah faktor risiko penyakit kardiovaskular. Oleh itu, jika anda ingin mencegah penyakit jantung, cara yang harus anda lakukan adalah dengan mengekalkan berat badan yang ideal. Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh mempunyai berat badan berlebihan atau kekurangan berat badan.

Caranya, anda boleh menyesuaikan diet anda dengan memakan makanan berkhasiat yang rendah kalori. Kemudian, seimbangkan dengan aktiviti fizikal seperti bersenam secara teratur setiap hari. Sebabnya, jika anda tidak terbiasa mengamalkan gaya hidup sihat, lemak badan akan berkumpul dan menyebabkan kegemukan.

Masalahnya ialah kegemukan meningkatkan faktor risiko penyakit jantung . Contohnya, tahap kolesterol tinggi, tekanan darah tinggi, dan ketahanan insulin boleh menyebabkan diabetes jenis 2.

Anda boleh melakukan pencegahan penyakit jantung ini dengan melakukan senaman secara teratur dan mengelakkan terlalu banyak makanan. Di samping itu, kurangkan kebiasaan menonton TV terlalu lama.

Kebiasaan ini membuatkan anda duduk berjam-jam makan makanan yang tidak sihat. Kesannya, kenaikan berat badan dan peredaran darah juga terganggu. Risiko terkena penyakit jantung akan lebih besar.

Oleh itu, jika anda ingin duduk selama kira-kira satu jam di hadapan televisyen, cubalah bangun dan meregangkan otot, salah satunya berjalan-jalan.

Untuk mengesan berat badan ideal anda, hitung Indeks Jisim Badan (BMI) anda menggunakan kalkulator BMI .

4. Minum banyak air

Minum air secara teratur adalah cara yang ampuh untuk mencegah penyakit jantung , tetapi ia sering diremehkan. Langkah pencegahan penyakit jantung ini dilakukan kerana dehidrasi (kekurangan cecair badan) tidak baik untuk jantung.

Apabila anda mengalami dehidrasi, jumlah darah di dalam badan anda akan berkurang. Untuk mengimbangi, jantung akan berdegup lebih cepat.

Tubuh juga menyimpan lebih banyak natrium menjadikan darah lebih tebal dan menyukarkannya untuk beredar dengan betul. Prestasi jantung dalam mengepam darah akan menjadi lebih berat. Itulah sebabnya, anda mesti minum cukup setiap hari untuk menyokong prestasi jantung.

5. Belajar menguruskan tekanan

Tekanan adalah semula jadi dan dapat dialami oleh semua orang. Masalahnya bukanlah apa yang menyebabkan tekanan, tetapi bagaimana anda bertindak balas terhadapnya.

Apabila anda berada dalam keadaan tertekan, badan anda menghasilkan hormon adrenalin, yang membuat jantung anda bekerja lebih keras. Kesannya, tekanan darah dalam jangka masa panjang dapat meningkat dan berpotensi menyebabkan pelbagai masalah jantung.

Jadi, cara mencegah penyakit jantung yang berkaitan dengan ini adalah dengan bijak menguruskan emosi. Anda boleh melakukan pencegahan penyakit jantung yang berkaitan dengan tekanan ini dengan mencuba meditasi, yoga, atau teknik pernafasan dalam.

Sekiranya tekanan anda terlalu banyak, tidak ada salahnya memberitahu seseorang, sama ada orang yang paling dekat dengan anda atau kaunselor profesional.

6. Pemeriksaan kesihatan secara berkala

Anda boleh melakukan usaha pencegahan penyakit jantung dengan pemeriksaan kesihatan rutin. Ini termasuk memeriksa tekanan darah, kolesterol, dan gula darah.

Ini kerana kolesterol tinggi, gula darah, dan tekanan darah dapat meningkatkan risiko anda terkena penyakit kardiovaskular. Dengan melakukan ini, anda dapat memantau kesihatan keseluruhan anda.

Anda perlu memulakan kaedah ini untuk mencegah penyakit jantung ketika berusia 20 tahun. Ingatlah hari ini, penyakit kardiovaskular tidak hanya mempengaruhi orang tua. Orang dewasa yang berumur lebih dari 20 tahun juga boleh menghidap penyakit kronik ini kerana amalan gaya hidup yang buruk.

Sekiranya anda sudah menghidap diabetes, periksa gula darah anda harus disesuaikan. Begitu juga dengan orang yang menghidap darah tinggi (tekanan darah tinggi). Rujuk lebih lanjut dengan doktor anda mengenai perkara ini. Sentiasa ikuti cadangan doktor, terutamanya dalam peraturan untuk mengambil ubat dan menjalani gaya hidup.

7. Memahami gejala penyakit jantung

Memahami gejala penyakit jantung, termasuk cara mencegah penyakit. Sebabnya, menyedari gejala lebih awal akan membuat seseorang mendapat rawatan yang tepat lebih cepat. Yang artinya, keterukan gejala-gejala serta komplikasi penyakit jantung, seperti serangan jantung , kegagalan jantung , atau strok boleh dielakkan.



Gejala penyakit kardiovaskular yang perlu anda ketahui :


  • Sakit dada, seperti tekanan dan ketidakselesaan
  • Sesak nafas, sesak nafas sesak
  • Denyutan jantung tidak teratur
  • Tubuh lemah dan kepala terasa pening dan membuat anda merasa seperti anda mungkin pingsan

Sekiranya anda mengalami gejala atau mendapati orang di sekitar anda menunjukkan gejala ini, segera dapatkan rawatan perubatan.

Elakkan tabiat ini untuk mencegah penyakit jantung

Pelbagai masalah jantung sebenarnya boleh dicetuskan oleh pelbagai tabiat buruk. Penerapan tabiat buruk ini dapat meningkatkan kadar kolesterol, tekanan darah, dan berat badan. Semua kesan ini adalah faktor risiko penyakit jantung.

Oleh itu, cara yang berkesan untuk mencegah penyakit jantung adalah menjauhkan diri dari tabiat ini, seperti:



1. Mengonsumsi makanan yang tinggi lemak dan kolesterol

Salah satu penyebab penyakit kardiovaskular adalah penumpukan dan penyumbatan plak di arteri. Plak ini terbentuk dari kolesterol, lemak, atau kalsium yang berlebihan.

Sebilangan besar bahan yang membentuk plak berasal dari makanan yang dimakan setiap hari. Contohnya, makanan segera, makanan goreng, makanan berlemak, dan makanan tinggi kolesterol. Sekiranya makanan ini kerap dimakan, plak di arteri dapat menumpuk dan meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.

Itulah sebabnya anda mesti menjauhkan diri dari tabiat buruk ini sebagai cara yang pasti untuk mencegah penyakit jantung. Hadkan penggunaan makanan yang digoreng dalam minyak sayuran kerana lemak tinggi.

Lebih baik memilih makanan yang dipanggang, direbus, atau dikukus. Walaupun digoreng, bahan yang digunakan adalah minyak zaitun. Kemudian, semasa makan daging lembu atau ayam, sisihkan bahagian lemak dan jangan lupa menggabungkannya dengan protein lain, misalnya ikan.

2. Selalunya minum soda atau minuman ringan

Minuman yang diperkaya dengan pelbagai rasa buah atau soda tambahan sememangnya menyegarkan dan memanjakan lidah anda. Malangnya, minum soda atau minuman ringan terlalu kerap boleh meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.

Sebabnya, minuman ringan dan minuman ringan mengandungi gula tinggi. Apabila ditambah dengan gula dari makanan lain yang dimakan, pengambilannya boleh berlebihan. Kesannya, anda dapat menambah berat badan tanpa menyedarinya. Berat badan yang berlebihan inilah yang kemudian menjadikan seseorang lebih mudah terkena penyakit jantung.

Selain tinggi gula, minuman jenis ini tidak mengandungi nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Oleh itu, apa yang boleh anda lakukan untuk mencegah penyakit jantung adalah menghadkan pengambilan minuman ini.

Minum sekali-sekala tidak mengapa, selagi anda tidak minum terlalu kerap dan hadkan bahagiannya. Anda masih harus mengutamakan minum air sebagai cara untuk mencegah penyakit jantung. Campurkan dengan jus buah, air yang disuntikkan, atau smoothie.

3. Makanan ringan pada makanan masin

Cara untuk mencegah penyakit jantung selanjutnya adalah dengan mengurangkan pengambilan makanan masin, seperti kerepek kentang dan makanan ringan lain. Makanan yang tinggi garam dapat meningkatkan risiko hipertensi (tekanan darah tinggi).

Sekiranya anda sudah menghidap hipertensi, risiko anda menghidap penyakit jantung akan menjadi lebih besar. Sekiranya anda terus berdegil memakan makanan yang tinggi garam, fungsi jantung anda akan menjadi lemah dan arteri anda akan rosak. Lama kelamaan, keadaan ini akan menyebabkan kegagalan jantung, di mana jantung mengalami kesukaran untuk membekalkan aliran darah yang kaya dengan oksigen ke seluruh badan.

Walaupun garam diperlukan oleh tubuh agar sel, tisu dan organ dapat berfungsi dengan baik, pengambilannya tidak boleh berlebihan. Oleh itu, kurangkan kebiasaan mengunyah  makanan masin untuk mencegah penyakit jantung.

Anda boleh melakukan pencegahan penyakit jantung ini dengan membaca label pemakanan makanan ringan yang anda beli. Makanan yang mengandungi 140 mg natrium setiap hidangan, menunjukkan tahap garam rendah.

Di samping itu, lebih baik menggunakan garam dalam masakan anda. Jangan bimbang, anda boleh menipu pengurangan garam dengan rempah-rempah agar hidangan tetap enak.

4. Terlalu lama menonton TV

Pada masa ini terdapat pelbagai jenis hiburan di televisyen, tidak menghairankan jika anda suka duduk lama di depan televisyen hanya untuk menonton rancangan kegemaran anda.

Namun, anda harus tahu bahawa mengelakkan penyakit jantung sebenarnya boleh dilakukan dengan mengurangkan kebiasaan menonton TV dalam jangka masa yang lama. Sebabnya, tabiat ini membuatkan anda duduk lebih lama dan tidak bergerak secara aktif. Selain itu, sebahagian orang-orang yang menonton TV cenderung untuk snek pada makanan yang tidak sihat.

Lama kelamaan, kebiasaan ini dapat membuat anda berisiko mengalami kegemukan, darah tinggi, gula darah tinggi, dan kematian akibat penyakit jantung.

Jadi, cara untuk mencegah penyakit jantung yang boleh anda lakukan adalah memastikan tubuh anda tetap aktif di antara menonton TV. Lakukan peregangan sederhana setiap 30 minit atau berjalan-jalan. Pilih makanan ringan yang lebih sihat semasa anda menonton TV, seperti buah atau yogurt.

5. Tabiat merokok

Pada dasarnya, merokok memberi kesan buruk kepada kesihatan anda secara keseluruhan. Sebenarnya, bukan hanya untuk diri sendiri, tabiat merokok juga boleh memberi kesan buruk kepada orang-orang di sekitar anda.

Tabiat merokok meningkatkan risiko penyakit jantung , salah satunya adalah aterosklerosis dan boleh memburukkan lagi gejala.

Sekiranya anda seorang perokok, cubalah berhenti merokok mulai sekarang. Sebenarnya, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) , risiko serangan jantung dan strok dapat turun secara mendadak tepat setelah orang menghentikan tabiat tidak sihat ini.

Oleh itu, berhenti merokok dan / atau mengelakkan terdedah kepada asap rokok adalah cara yang cukup berkesan untuk mencegah serangan jantung.

6. Minum alkohol berlebihan

Kebiasaan minum banyak alkohol meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular. Ini kerana alkohol dapat meningkatkan tekanan darah dan kadar trigliserida di dalam badan.

Sekiranya dikonsumsi secara berlebihan, alkohol dapat meningkatkan risiko kegemukan, alkoholisme, dan pelbagai kesan buruk yang lain. Oleh itu, hadkan pengambilan alkohol anda, untuk membantu mencegah penyakit jantung.

7. Makan terlalu banyak

Telah dijelaskan bahawa kegemukan adalah faktor risiko penyakit jantung. Satu kajian yang diterbitkan dalam American Heart Association menyatakan bahawa makan berlebihan dapat meningkatkan risiko serangan jantung pada orang yang sudah mengalami masalah jantung.

Para penyelidik menjelaskan bahawa makanan melepaskan banyak hormon ke dalam aliran darah, yang dapat meningkatkan kadar jantung, pembekuan darah dan tekanan darah. Ini dapat menjadikan jantung bekerja lebih keras dan memicu penyumbatan, yang akhirnya boleh menyebabkan serangan jantung atau strok.

Walaupun kesan ini hanya dikaji pada orang yang menderita penyakit kardiovaskular, orang yang sihat tidak boleh makan terlalu banyak. Sebabnya, ini akan menjadikan anda bertambah berat badan dan meningkatkan risiko penyakit jantung.

Jadi, walaupun anda sihat, makan berlebihan harus dielakkan sebagai cara untuk mencegah penyakit jantung.