Sebagai ibu bapa, sudah tentu anda ingin memberikan yang terbaik untuk anak-anak, terutama di tengah-tengah wabak COVID-19 . Salah satu usaha untuk mencegah penularan virus adalah dengan menggunakan topeng ketika berada di luar. Jadi, bagaimana dengan peraturan memakai topeng muka untuk kanak-kanak, bila mereka boleh menggunakannya?


Pada awal wabah coronavirus, disyorkan penggunaan topeng untuk orang yang merasa sakit. Oleh kerana kadar penyebaran terus meningkat, mereka akhirnya mendesak orang ramai untuk memakai topeng ketika pergi ke luar rumah. 

Peraturan ini terpakai untuk semua orang, termasuk kanak-kanak. Walau bagaimanapun, ramai ibu bapa mungkin tertanya-tanya pada usia berapa kanak-kanak perlu memakai topeng.

Berikut adalah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan oleh ibu bapa semasa mahu meletakkan topeng pada anak anda. 

1. Topeng tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah dua tahun

Menurut American Academy of Pediatrics tidak mengesyorkan kanak-kanak di bawah dua tahun untuk menggunakan topeng muka. Peraturan untuk memakai topeng muka untuk kanak-kanak di bawah 2 tahun tidak diberlakukan kerana saluran pernafasannya jauh lebih kecil. Akibatnya ketika bernafas dengan topeng akan menjadi lebih sukar. 

Selain itu, penggunaan topeng pada bayi dapat meningkatkan risiko mati lemas . Topeng menjadikan bayi lebih sukar untuk bernafas kerana kurang mendapat udara.

Sementara itu, ketika mereka sukar bernafas, bayi tidak dapat melepaskan topengnya sendiri dan ini dapat membahayakan kesihatan mereka. 

Sementara itu, kanak-kanak mungkin merasa tidak selesa ketika memakai topeng dan lebih banyak menyentuh wajah mereka. Akibatnya, peraturan untuk memakai topeng muka untuk kanak-kanak tidak begitu berkesan.

2. Tidak perlu menggunakannya di rumah

Selain tidak dianjurkan untuk anak-anak di bawah dua tahun, peraturan untuk memakai topeng untuk anak-anak lain adalah bahawa mereka tidak perlu digunakan di rumah. 

Menurut American Academy of Pediatrics , jika seorang kanak-kanak berada di rumah dengan ahli keluarga yang lain, mereka tidak perlu memakai topeng. 


3. Pakai topeng semasa pergi ke tempat yang sesak

Salah satu peraturan asas memakai topeng muka untuk kanak-kanak adalah menggunakannya semasa anda dan anak anda pergi ke tempat orang ramai. Secara amnya, peraturan ini berlaku di tempat-tempat yang sukar dilaksanakan jarak jauh seperti pasar raya, atau farmasi. 

Sekiranya anda dan anak anda berada di tempat yang kurang orang dan dapat menjauhkan jarak dari orang lain sekurang-kurangnya 2-3 meter, penggunaan topeng mungkin tidak diperlukan. 

Contohnya, anda dan anak anda boleh berjalan-jalan di sekitar rumah dengan menjauhkan diri dari orang lain dan tidak menyentuh barang yang mungkin terdedah kepada virus. 

4. Penggunaan topeng untuk kanak-kanak dengan keadaan khas

Salah satu peraturan untuk memakai topeng muka untuk anak anda  adalah terlebih dahulu melihat keadaan kesihatan mereka, seperti:


  • Topeng N95 untuk kanak-kanak yang berisiko tinggi atau menderita penyakit autoimun.
  • Penggunaan topeng pembedahan untuk anggota rumah yang berisiko tinggi .
  • Langkah standard untuk pencegahan COVID-19 untuk kanak-kanak dengan gangguan kognitif dan penyakit pernafasan yang teruk


Pada asasnya, berada di rumah dan melaksanakan jarak fizikal adalah kaedah terbaik untuk melindungi keluarga anda dari COVID-19, terutamanya kanak-kanak.

Di samping itu, bagi kanak-kanak yang badannya tidak berada dalam keadaan sihat, seperti demam, batuk, hidung berair atau cirit-birit tidak dibenarkan keluar dari rumah.