10 fakta menarik mengenai bayi yang baru lahir, yang berkemungkinan anda tidak tahu, atau lupa atau tidak ambil tahu. 



1. Semasa bayi baru lahir, bayi menangis tanpa jemu

Bayi yang baru lahir tidak mengeluarkan air mata sehingga berumur beberapa minggu. Ini berlaku kerana kelenjar air mata belum berkembang sepenuhnya. Setelah berusia kira-kira 2-3 bulan, bayi menangis dengan tangisan. Kerana pada usia itu pengeluaran air mata bayi semakin meningkat.

2. Bayi baru lahir mempunyai tanda lahir

Umumnya setiap bayi yang baru lahir mempunyai sekurang-kurangnya satu tanda lahir. Ini bukan kelainan, tetapi ia adalah perkara biasa. Kira-kira 80 peratus bayi dilahirkan dengan tanda lahir. Tanda lahir berlaku apabila saluran darah kecil di bawah kulit melebar semasa bersalin. Tanda lahir muncul dalam pelbagai bentuk, warna, dan ukuran. Biasanya tanda lahir ini akan hilang dengan sendirinya ketika anak berusia tiga tahun. Tetapi beberapa tanda lahir akan berterusan, malah melebar.

3. Bayi yang baru lahir mempunyai 300 tulang

Tidak seperti orang dewasa, jumlah tulang bayi yang baru lahir adalah 300. Tetapi seiring berubah mengikut usia, jumlah tulang menurun menjadi 206 kerana beberapa tulang telah menyatu.

Contohnya, tengkorak bayi mempunyai beberapa tulang lembut yang bertindih semasa bersalin untuk memudahkan bayi keluar dari kemaluan ibu. 

4. Bayi yang baru lahir tidak mempunyai lutut

Bayi dilahirkan tanpa  lutut. Bayi hanya mempunyai tulang rawan di lutut sebelum akhirnya lutut benar-benar muncul pada usia enam bulan.

5. Bayi yang baru lahir sudah dapat mendengar, menghidu dan melihat dengan baik

Semasa kelahiran, kemampuan bayi untuk mendengar tidak sempurna, kerana telinga tengahnya masih dipenuhi dengan cairan, yang sedikit mengganggu pendengaran. Tetapi bayi dapat mengenali suara ibu, suara yang selalu didengar paling jelas ketika bayi dalam kandungan. Oleh itu, bayi memberi reaksi yang lebih baik terhadap suara ibu mereka daripada suara orang lain. Bayi baru lahir yang tertidur dapat mengenali suara ibu hanya dalam satu perkataan, dan dapat mengaktifkan otak yang berkaitan dengan kemahiran berbahasa.

6. Bayi yang baru lahir mengenali lagu yang didengar semasa masih dalam kandungan

Bayi dapat mengenali lagu yang didengar semasa dalam kandungan sehingga empat bulan selepas kelahiran. Oleh itu, ketika bayi dalam kandungan, anda boleh mencuba memberikan lagu-lagu yang biasanya didengar semasa mengandung, kerana ianya dapat membuat bayi lebih tenang.

7. Bayi yang baru lahir memasukkan apa sahaja ke dalam mulut

Bayi yang baru lahir kadangkala memasukkan jari ke dalam mulutnya. Beberapa bulan kemudian, ketika mereka dapat memegang benda, bayi cenderung memasukkan barang ke dalam mulutnya. Menurut kajian, bahawa bayi yang baru lahir memang mempunyai naluri untuk memasukkan sesuatu ke dalam mulutnya sebagai sebahagian daripada usaha untuk bertahan hidup. Kerana memasukkan sesuatu ke dalam mulut didefinisikan sebagai kemampuan untuk dapatkan makan.

8. Bayi yang baru lahir mempunyai payudara dan mengalami ereksi

Seorang bayi lelaki dilahirkan dengan payudara yang sedikit bengkak. Ini kerana bayi mendapat pengambilan hormon wanita dari plasenta sebelum kelahiran. Ini juga berlaku pada anak perempuan yang baru lahir.

Ereksi juga dapat dialami oleh bayi lelaki , yang biasanya terjadi sebelum mereka membuang air kecil. 

9. Bayi yang baru lahir akan kehilangan rambut

Semasa kelahiran, seluruh kulit bayi ditutup dengan rambut halus, yang disebut lanugo. Rambut akan gugur dengan perlahan, sehingga tidak disedari. 

10. Bayi yang baru lahir mempunyai najis hijau-hitam pertama

Kotoran pertama bayi terdiri daripada bahan gelap dan melekit yang disebut mekonium . Najis pertama bayi dihasilkan oleh bayi yang baru lahir dalam dua hari pertama. Jangan risau sekiranya warnanya berwarna hijau gelap hitam. Lama kelamaan warna hijau gelap mekonium akan bertukar menjadi hijau kecoklatan, kemudian berubah menjadi kuning dengan tekstur yang lebih padat.