Disini ohzarina memberi tips 3 cara didik anak anda untuk berpuasa, Insy-Allah cara ini dapat membantu anda. Puasa adalah kewajipan sebagai seorang Muslim. Mulai dari kanak-kanak hingga dewasa. Mengajar anak berpuasa tidaklah mudah. Oleh kerana anak-anak kecil akan mudah tergoda oleh sesuatu, maka penting untuk mendidik anak-anak berpuasa sejak usia muda.


Puasa adalah aktiviti untuk menahan nafsu dari subuh hingga matahari terbenam. Nafsu bukan hanya menahan lapar dan dahaga, tetapi bagaimana menjaga penglihatan dan menjaga hati agar tidak terjerumus ke dalam maksiat.

Berikut adalah cara untuk mengajar anak anda berpuasa sejak usia muda.

1. Waktu Puasa

Untuk mendidik anak anda berpuasa, ibu bapa mesti bijak membahagikan tahap untuk berpuasa. Tahapnya pasti disesuaikan dengan keadaan dan kemampuan anak anda.

Anda boleh mengajar anak anda berpuasa dengan membahagikannya kepada beberapa peringkat. Contohnya dari waktu subuh hingga waktu zohor.

Setelah anak anda berjaya berpuasa, anda perlu menambahkannya masa berpuasa mereka hingga waktu Asar, sehinggalah anak anda berjaya berpuasa sepenuhnya, yaitu hingga waktu Maghrib.

2. Beri Penghargaan

Perkara seterusnya yang dapat diterapkan adalah memberi pujian kepada anak anda sebagai cara mendidik anak berpuasa di bulan Ramadhan.

Memberi penghargaan adalah sangat penting kerana dapat mendorong rasa semangat dan rasa yakin bahawa anak itu mampu dan dihargai.

Penghargaan bukan hanya berbentuk pujian. Anda boleh memberi penghargaan dari segi fizikal, contohnya hadiah jam tangan.

Selain itu, anda boleh memberikannya makanan kegemarannya pada waktu subuh dan waktu berbuka puasa.


3. Mengajar Rukun Islam

Selain memberi penghargaan dan membahagikan waktu berpuasa, anda juga perlu mendidik anak anda berpuasa dengan mengajar anak anda mengenai rukun Islam dan mengamalkannya.

Mengajar anak anda untuk berpuasa dengan menanamkan nilai-nilai agama sejak kecil dapat menjadi langkah pertama untuk mendidik anak anda dengan pantas. Bukan mudah untuk mengajar dan menanamkan nilai-nilai keagamaan yang terdapat dalam rukun Islam dan rukun Iman.

Mengajak anak anda berpuasa dengan mengajar nilai-nilai agama sejak kecil juga dapat mempengaruhi pemikiran, mental, dan moral anak anda. Dengan selalu memperhatikan, mengajak, dan mengajar anak anda untuk selalu memahami agama islam, dapat membantu anak anda menjadi lebih menghormati agamanya.

Itulah cara untuk mendidik anak anda berpuasa dengan mudah. Dengan mengajar nilai-nilai agama sejak kecil, mentaliti anak akan terbentuk dengan baik.

Keluarga adalah tempat pertama anak anda mendapat pendidikan.