Mereka yang ingin melakukan perjalanan dari kampung halaman mereka ke Kuala Lumpur (KL) atau pusat bandar lain boleh membuat permohonan secara dalam talian atau mendaftar di balai polis mulai 25 April.



Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata tindakan itu akan membantu kerajaan mengambil perhatian terhadap kepentingan awam sebelum memutuskan untuk sementara waktu melarang larangan perjalanan antara negeri. 

"Sebagai langkah pertama, kami meminta mereka untuk mendaftar secara dalam talian melalui aplikasi Gerak Malaysia pada 25 April. Mereka harus memberikan perincian rancangan perjalanan mereka.

“Mereka yang tidak mempunyai akses mudah alih boleh melapor ke balai polis terdekat dengan janji temu untuk mengelakkan orang ramai,” katanya pada taklimatnya semalam.

Walau pun sudah membuat pendaftaran, tidak menjamin bahawa larangan perjalanan akan ditarik balik. Ismail Sabri berkata, keputusan akhir akan dibuat selepas 1 Mei atas nasihat Kementerian Kesihatan.

"Buat masa ini, kami akan mengkaji apakah yang layak atau tidak," tambahnya.

Pada hari Selasa, pemerintah mengatakan sedang mempertimbangkan kemungkinan mengizinkan hampir 100,000 pelajar yang berada di institusi pengajian tinggi di seluruh negara akan pulang ke rumah. Ini memerlukan satu langkah ketat yang akan dirumuskan, meliputi pemeriksaan kesihatan dan pengaturan transportasi.

“Tidak seperti pelajar di universiti, sukar bagi kita untuk mengukur jumlah orang yang ingin pulang ke kampung  mereka. Jadi, proses pendaftaran akan membantu kami merancang pergerakan, ”kata Ismail Sabri.-sumber