Kebanyakan bayi mula tersenyum dari usia 6 minggu hingga 3 bulan. Kemudian, bayi mula ketawa dengan jelas pada usia 3-4 bulan. Ketawa pertama bayi biasanya muncul kerana dia melihat perkara yang membuatnya bahagia, seperti mainan kegemarannya, haiwan peliharaan di rumah, atau ibu bapanya.

Ketawa bayi tidak sesuai untuk ibu bapa. Tetapi, adakah anda tahu? Rupa-rupanya anda bukan satu-satunya yang suka itu. Satu sebab mengapa bayi suka ketawa adalah kerana mereka juga suka ketawa mereka sendiri. Selain itu, dia juga menyukai sambutan orang-orang di sekelilingnya apabila dia ketawa.

Pembangunan tawa bayi dari semasa ke semasa

Sebaik sahaja bayi anda memahami keseronokan ketawa, dia akan melakukannya lebih kerap, walaupun tanpa sebab . Ketawa adalah gembira dan bunyi aneh yang keluar apabila ketawa membuat bayi berasa lebih bahagia. Lama kelamaan, dia akan belajar menggerakkan mulut dan lidahnya untuk membuat bunyi ketawa yang berbeza.

Seperti yang anda umur, ketawa akan muncul apabila dia merasakan sensasi yang menyenangkan. Sebagai contoh, apabila anda menggelitik atau menggosok perutnya dengan muka. Anda juga boleh merangsang ketawa bayi dengan meminta dia bermain atau menunjukkan ekspresi muka lucu. Tidak jarang, bayi boleh ketawa ketika mereka tidur. Ini biasa dan biasanya berlaku apabila bayi berumur 9 bulan.

Bagaimana jika bayi tidak boleh ketawa?

Walaupun kebanyakan bayi boleh ketawa sejak umur 3-4 bulan, sebenarnya bayi boleh mulai ketawa pada usia apa pun. Anda tidak perlu merasa cemas jika anak anda tidak ketawa pada 4 bulan, kerana masih terdapat pelbagai penanda perkembangan bayi yang lain yang dapat anda rujukan.

Pada usia empat bulan, bayi biasanya dapat tersenyum secara spontan, mengikuti gerakan objek dengan tatapannya, mengenali orang terdekat, suka bermain dengan orang lain, dan bersuara. Sekiranya bayi anda tidak ketawa, dia dapat menunjukkan kemajuan dalam aspek lain.

Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkannya. Misalnya, anak kecil anda mungkin merasa lapar atau mengantuk sehingga cenderung menangis ketika anda mencoba membuatnya tertawa. Atau, rangsangan yang anda berikan mungkin terlalu berlebihan, menjadikannya tidak selesa.

Keupayaan bayi untuk dapat ketawa di mana-mana umur bukanlah satu-satunya penanda perkembangan kognitifnya. Sebaliknya anda perlu memfokuskan lebih banyak keupayaan anak kecil anda untuk memancarkan bunyi yang tersendiri, contohnya apabila dia membuat bunyi yang meniarap atau cuba "berbual-bual". Walau bagaimanapun, setiap bayi mempunyai sifat yang berbeza.

Perhatikan perkembangan bayi anda dengan berhati-hati. Sekiranya dia tidak memperlihatkan sebarang kemajuan selepas lulus bulan keempat, maka anda boleh berjumpa dengan pakar pediatrik. Doktor boleh melakukan pemeriksaan lanjut untuk mengetahui sebabnya.