Tidak ada seorang pun terkecuali daripada ditimpa masalah. Tekanan dan gangguan minda pasti buatkan hidup sengsara. Cara mudah untuk hilangkan tekanan anda…..



1.Bersolat dan berdoa

Bagi yang beragama Islam, cara inilah jalan terbaik untuk kita meminta petunjuk kepada-Nya kerana dalam apa keadaan sekali pun, Dia Maha Mengetahui dan Maha Mendengar. Sujud pada-Nya!

2.Rancang sesuatu menyeronokkan

Mungkin dalam sebulan, kita akan menghadapi satu fasa tertekan dengan hebat. Apabila situasi ini mendatang, cuba buat jadual dan senaraikan tempat menarik yang ingin anda kunjungi. Kata orang, tidak salah berangan-angan ke sesuatu tempat yang kita idamkan kerana percayalah ‘mood’ akan berubah.


3.Luahkan perasaan

Ada sebilangan orang meluahkan isi hati di dalam diari, ada yang meluahkannya melalui lirik lagu dan ada juga bercerita kepada teman dan keluarga. Kita tahu, pelbagai cara untuk anda mengekspresikan apa yang terbuku di hati supaya cepat rasa lega. Gunalah apa cara yang mampu menenangkan hati anda supaya rasa kurang tenteram itu tidak berlarutan.


4.Bersikap baik dengan orang

Selain melemparkan senyuman, tidak salah untuk membuat sesuatu yang lain. Apa kata, jika anda punya rezeki lebih, sedekah dan berikan kepada yang memerlukan. Mungkin dengan cara ini hidup anda yang kelam akan beransur jernih. Dapat melihat reaksi mereka dan ucapan terima kasih sudah memadai untuk menghilangkan resah dalam kepala.


5.Riadah

Lakukan riadah dengan menghabiskan masa di tempat yang menarik, penuh kehijauan dan segar. Jika tidak mahu bersiar-siar, penuhkan ruang kosong dengan melakukan hobi dan aktiviti yang anda suka. Kajian menunjukkan bahawa beriadah di luar rumah walaupun hanya untuk beberapa minit boleh membantu meningkatkan ‘mood’.


6.Ambil makanan sihat

Pemakanan juga mempengaruhi ‘mood’ anda. Hasil kajian pemakanan mendapati, makanan seperti buah beri, coklat, avokado, teh hijau dan pisang mampu mengubah mood, malah mengurangkan sikap kemurungan anda.


7.Hubungi rakan atau keluarga

Apabila anda dalam keadaan kurang baik, cuba hubungi teman rapat ataupun keluarga. Luangkan masa bersama hanya dengan minum teh di restoran mamak atau kafe pilihan pastinya membantu anda lupakan segala perkara yang mengusutkan minda. Selain itu, ia juga baik untuk kesihatan anda. Cuba lakukan!

8.Lebihkan senyum

Ada sebab mengapa orang sentiasa bercakap mengenai kepura-puraan. Rasa terganggu tidak akan hilang jika anda berikan senyuman secara terpaksa. Lakukan dengan ikhlas kerana apabila kita tersenyum, otot di muka menghantar isyarat kepada otak yang membantu mewujudkan kesan biologi iaitu ‘mood’ yang lebih baik. Hadapi keadaan yang berlaku dengan senyuman di bibir dan cuba untuk bertenang, jangan ‘moody’ dan asyik berkerut dahi, nescaya anda akan kelihatan cepat tua.